23 november 2016

Zomerweek Compassie en zelfcompassie

Heartfulness en Compassie gaat niet om het bereiken van perfectie,
wel om het omarmen van alle imperfecties die we ervaren.

David Dewulf

02/08/2019 – 9/08/2019
                                                                                                                                                     Inschrijven klik hier

 

De zomerweek start op vrijdag 2 aug om 17 u met verwelkoming, aanlandingsmoment en maaltijd(18u30). Het gebouw kan je pas betreden vanaf 17u. Ze eindigt op vrijdag 10 aug om 10u.

Tijdens deze week verblijf je in een prachtig kasteel met vijver in de Belgische Ardennen. ’s Ochtends kan je voor het ontbijt yoga volgen. In de voormiddag volg je de compassietraining en in de namiddag is er vrije tijd om te relaxen op het mooie domein of om de omgeving van Rochefort te verkennen. Na het avondeten is er nog de mogelijkheid een ontspannende meditatie te doen of iets anders…

Als het weer minder goed is, zijn er nog een aantal sessies in de namiddag. Er is ook een stille dag. Het eten is vegetarisch-biologisch! Je kan er meteen een gezondheidsweek van maken.

Inhoud

De I AM compassietraining neemt je mee in een reis doorheen de 4 hartkwaliteiten: liefdevolle vriendelijkheid, compassie, gelijkmoedigheid en gedeelde vreugde. Deze worden aangevuld door compassievol optimisme, dankbaarheid, vergeving, en waardegericht leven. Deze kwaliteiten vormen de basis van een gelukkig leven.

Centraal daarbij staat je eigen beste vriend worden. Dit is een belangrijke steun, want het leven is niet altijd even gemakkelijk. En als je niet kunnen thuis komen bij jezelf, waar kan je dan wel thuiskomen?

 

Benieuwd wat je mag verwachten?
Hier enkele onderwerpen waar we op ingaan:

  • Inzicht in het brein en het vermogen tot geluk
  • Jezelf accepteren, ook je kwetsbaarheid.
  • Vriendelijker zijn voor jezelf.
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen.
  • Je bevrijden uit de gevangenis van boosheid.
  • Aandacht voor je grenzen.
  • Een gelukkige houding in het leven.

Wat je zal leren:

  • Je krijgt inzicht in je emoties , de emotie-regulatiesystemen en het belang voor je welzijn.
  • Je leert om te gaan met je innerlijke criticus.
  • Je ontdekt hoe je kan groeien uit moeilijkheden en je kan de wijsheid van de modder en de lotus toepassen!
  • Je ontdekt hoe je jezelf kan ondersteunen en je staat stil bij je waarden als kompas.
  • Vergeven, ook wat je onvergefelijk vindt, en eindelijk die balast loslaten!
  • Je leert de energiecirkels kennen en burn-out voorkomen.
  • Je maakt ruimte voor vreugde, geluk en liefde.
  • Wat je ontvangtJe ontvangt 18 audiodownloads, en een syllabus.Literatuur

    ‘De weg van zelfcompassie’ van David Dewulf.

    Formaat 

    Een volle week met een totale contacttijd van 30u.

    Aandachtspunt

    Deze week is vrij intens en je hebt best al ervaring met mindfulness. Volg daarom vooraf een intense kennismaking of mindfulnesstraining.
    Lees eventueel als voorbereiding het kleine boekje ‘Jezelf accepteren met mindfulness en compassie’ van David Dewulf.

    Wetenschappelijk onderzoek

    • Zelfcompassie heeft een positieve invloed op je motivatie en je gedrag.
    • Zelfcompassie ondersteunt je om gezonder te leven ( stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen…)
    • Je bent meer gemotiveerd om een persoonlijk zwak punt aan te pakken en te verbeteren.
    • Je bent meer gemotiveerd om een recent conflict of situatie waarin je moreel niet correct gehandeld hebt, opnieuw goed te maken en om zo’n situaties in de toekomst meer te vermijden.
    • Je hebt een groter geloof dat je persoonlijke minpunten en zwakheden kan verbeteren. Iemand die gelooft dat intelligentie vastligt versus iemand die de overtuiging heeft dat intelligentie kan groeien, zal een ander gedrag vertonen.
    • Je vergelijkt jezelf meer met mensen die je beter acht dan jezelf. Dit wijst op motivatie om zelf te groeien en te verbeteren. Als je je vergelijkt met mensen die het in jouw ogen slechter doen dan jij, wijst dat vooral op het willen behouden van je zelfwaarde.
    • Mindfulness ondersteunt je in moeilijke periodes van je leven. En je wordt er gelukkiger van!

 

Enkele reacties van deelnemers

Door deze zomerweek kijk ik op een veel mildere en liefdevolle manier naar mezelf en naar anderen. Ik heb een hele intense verbondenheid ervaren in de groep, een gevoel die ik denk ik blijvend zal meedragen. Ik kreeg in de sessies en erbuiten concrete handvaten mee om de compassievolle weg verder te zetten en toe te passen in mijn dagelijks leven. Ik ben zó dankbaar voor de ervaring!
Amélie

Dankzij de compassieweek ben ik de compassie-meditaties beginnen toepassen, en ze zijn erg zinvol in mijn dagelijkse leven. Heel belangrijk voor mij is het ontdekken van mijn innerlijke criticus, hierdoor zijn mijn manieren van reageren en handelen erg duidelijk geworden en kan ik naar mezelf glimlachten zonder mee te gaan in neerhalende gedachten. Fantastisch!!!
Bruno 

Door de zomerweek voel ik mij vervuld. Het was een intens en rijk gebeuren, met heel veel inhoudelijke afwisseling en verbindende, creatieve elementen, met voldoende vrijheid, met veel beweging, in stilte en op muziek, en dit alles op een haast idyllische plek. Er was een heerlijke afwisseling tussen al die verrijkende elementen: meditatie, gesprek met twee, zang, dans, (stil) wandelen, tai chi, yoga, eten en drinken, praten, sauna, zwemmen, varen, kampvuur, haardvuur, persoonlijke en ludieke inbreng,… En we hebben zelfs genoten van de Gregoriaanse gezangen in Chevetogne 🙂 Ik draag waardevolle inzichten mee over boosheid en schaamte, over mijn innerlijke en uiterlijke criticus, en over mijn lieve metgezel, die compassie wil laten groeien voor al die moeilijke stemmetjes en gevoelens in mij.
Tina